Combi, wał, śruba

We wszystkich Albin Vegach fabrycznie zastosowano układ przeniesienia napędu, który ogólnie rzecz biorąc jest nietypowy, ale był popularny w Szwecji w latach 60 i 70-tych. Silnik Vegi połączony jest z nastawną śrubą napędową bez pośrednictwa skrzyni biegów. Jedna manetka, umieszczona w kokpicie, zmienia obroty silnika i jednocześnie kąt natarcia łopat śruby, od ustawienia odpowiadającego maksymalnej prędkości w przód, poprzez ustawienie neutralne (łopaty prostopadle do diametralnej jachtu), aż do ciągu wstecz. Do pływania na żaglach łopaty śruby ustawiane są w niemal równoległej do osi jachtu, ograniczając w ten sposób opory. Natomiast przy włączonym silniku, śruba zawsze się kręci! Taki układ przeniesienia napędu nosi nazwę Combi. Jego istotną wadą jest brak możliwości wysprzęglenia śruby, co stwarza oczywiste niebezpieczeństwo w sytuacji, gdy przy pracującym silniku w pobliżu śruby w wodzie znajdzie się lina, na przykład w trakcie wybierania rzuconej z rufy kotwicy. Problematyczne jest też wykorzystanie silnika do doładowania akumulatorów na postoju. W egzemplarzach, w których wymieniono silnik, instalowane są standardowe układy przeniesienia napędu ze skrzynią biegów i zwykłą śrubą (stałą, nastawną lub składaną).

Nietypowe jest również usytuowanie śruby napędowej. Wał napędowy asymetrycznie mija oś steru i śruba znajduje się pod rufową, płaską częścią dna, za płetwą sterową. Takie rozwiązanie powoduje, że sterowność Vegi przy ruchu wstecz jest zła.

Prędzej czy później,  w każdej Vedze wyposażonej w oryginalną „przekładnię” Combi, trzeba rozebrać to urządzenie, wyjąć wał wraz ze śrubą, wymienić simmerringi w dławicy, wymienić simmerringi i o-ringi w Combi. Operacja taka jest również konieczna, jeśli chcemy uszczelnić dławicę – nie można wyjąć dławicy i  wału bez demontażu Combi.

Procedura rozbiórki i ponownego złożenia Combi oraz wału  cieszy się złą sławą. Rzeczywiście nie jest łatwa, ale jest wykonalna. Operację tę przeprowadziłem na Lottcie w maju i czerwcu 2013. Poniżej przedstawiam zdjęcia.

Również wymiana całej śruby  nie jest możliwe bez rozkręcenia Combi. W przypadku uszkodzenia płatów napędowych śruby, można ją jednak rozkręcić i wymienić same płaty – ilustrują to ostatnie cztery z pokazanych fotografii.

6 odpowiedzi do artykułu “Combi, wał, śruba

  1. Włodek

    Szanowny Kolego,
    znalazłem przypadkowo tę stronę i bardzo się ucieszyłem.
    Właśnie kończę reanimację zabytkowego silnika Albin 0-22 Combi do
    mojego wymarzonego jachtu drewnianego, którego zaczynam budowę.
    Gdyby można było przez ten portal nawiązać jakieś znajomości z kolegami,
    którzy pozbywają się takich zabytków jak np. combi z tego artykułu,
    byłbym wdzięczny.
    Pozdrawiam

    1. Marcin PalaczMarcin Palacz Autor

      Nie słyszałem, by ktoś w Polsce pozbywał się Combi. Większa szansa, że ktoś taki się znajdzie w Szwecji, Anglii, Niemczech… W wielu Vegach w tych krajach wymieniane są silniki, co oczywiście oznacza wymontowanie Combi.
      A co konkretnie potrzebujesz?

      Pozdrawiam,

      Marcin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie chcemy spamu. Proszę cyframi uzupełnić działanie matematyczne. * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.